Skip to Content

Zmiany na Turysta Świętokrzyski

UWAGA: Portal Turysta Świętokrzyski od dnia 2 kwietnia 2013 roku został zaktualizowany do nowej wersji. Ta wersja serwisu ma status "ARCHIWALNY Turysta Świętokrzyski" i znajduje się pod zmienionym adresem archiwalny-turysta.swietokrzyski.eu Archiwalny TŚ nie będzie już rozwijany. Pozostanie on w takiej wersji jaka byla na dzien 2 kwietnia 2013 roku.

Aktualna nowa wersja znajduje się pod adresem

Archiwalny TŚ: brak możliwości załozenia nowego konta, dodawania wpisów i odpowiedzi.

Aby uczestniczyć w rozwoju TŚ należy założyć nowe konto w aktualnej wersji serwisu.

Kontakt: Turysta Świętokrzyski

Śladami walk i martyrologi narodu polskiego

W sobotę 17 kwietnia wybraliśmy się na 3 wycieczkę z cyklu „Śladami walk i męczeństwa narodu polskiego” , pokonując kolejny odcinek czerwonego Szlaku Partyzanckiego na trasie: Radzice – Studzianna - Poświętne - Anielin – Fryszerka – Inowłódz, szczególnie związany z miejscami walk oddziału mjr Henryka Dobrzańskiego „Hubala”. W lesie pod Radzicami stała dawniej leśniczówka „Bielawy”. Tu odbywały się szkolenia gajowych w okresie II Rzeczypospolitej. Wielokrotnie gościł tu Prezydent Ignacy Mościcki. Tu miała też miejsce 24 XII 1939 r. „Hubalowa Wigilia”, choć pewnie nie tak wyglądała, jak ją przedstawiono w filmie „Hubal”. Pogoda sprzyjała. Zrobiliśmy tu w wyznaczonym przez leśników miejscu ognisko i dłuższy odpoczynek.

Udaliśmy się do Sanktuarium M. B. Świętorodzinnej w Studziannej Poświętnem. Po zakończeniu zwiedzania uczciliśmy minutą ciszy ofiary katastrofy samolotu pod Smoleńskiem. Zapaliliśmy lampkę. Ci, którzy chcieli, zostali jeszcze na krótkiej modlitwie. Wyruszyliśmy do Anielina mijając piękną kaplicę św. Anny, która stoi na wzniesieniu zwanym Dziewiczą Górą. Dawniej tu był kościół parafialny.

W lesie pod Anielinem zapaliliśmy światełko pamięci Hubalowi i jego żołnierzom.

Podziwialiśmy piękne krajobrazy wędrując nad Pilicą.

Radośnie wędrowaliśmy, cały dzień - 18 km! Tak dotarliśmy do Fryszerki.

Zrobiło się już późno i postanowiliśmy nie pokonywać ostatnich kilometrów drogi do Inowłódza po asfalcie. Na zakończenie, w starym młynie przerobionym na smażalnię ryb zjedliśmy po pstrągu zostawiając sobie ten odcinek Partyzanckiego Szlaku na następny raz.

ZałącznikWielkość
Przed pomnikiem przy dawnej leśniczówce "Bielawy"93.99 KB
Na polanie "Bielawy"89.49 KB
Dochodzimy do Sanktuarium71.08 KB
W Poświętnem83.5 KB
Anielin w szańcu.89.9 KB
Tablica ku czci "Hubala"75 KB
Nasz przewodnik czyta opis ostatniej bitwy stoczonej przez "Hubala" i jego żołnierzy39.91 KB