Skip to Content

Zmiany na Turysta Świętokrzyski

UWAGA: Portal Turysta Świętokrzyski od dnia 2 kwietnia 2013 roku został zaktualizowany do nowej wersji. Ta wersja serwisu ma status "ARCHIWALNY Turysta Świętokrzyski" i znajduje się pod zmienionym adresem archiwalny-turysta.swietokrzyski.eu Archiwalny TŚ nie będzie już rozwijany. Pozostanie on w takiej wersji jaka byla na dzien 2 kwietnia 2013 roku.

Aktualna nowa wersja znajduje się pod adresem

Archiwalny TŚ: brak możliwości załozenia nowego konta, dodawania wpisów i odpowiedzi.

Aby uczestniczyć w rozwoju TŚ należy założyć nowe konto w aktualnej wersji serwisu.

Kontakt: Turysta Świętokrzyski

WYCIECZKA - na stulecie pierwszej społecznej wycieczki zorganizowanej przez PTK

Drugiego czerwca 2007r. przypadła setna rocznica pierwszej zbiorowej wycieczki Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego w 1907 r. Zorganizował ją wówczas  i poprowadził Aleksander Janowski. Uczestnicy dwoma parostatkami popłynęli z Warszawy w dół Wisły, a potem na furmankach i pieszo powędrowali przez Puszczę Kampinoską do polany w pobliżu wsi Stara Dąbrowa. Na pamiątkę tego wydarzenia, zgodnie z kilkudziesięcioletnią tradycją Komisja Turystyki Pieszej ZG PTTK inicjuje, co 10 lat ogólnopolską akcję poświęconą temu wydarzeniu. Włączyliśmy się do akcji i zorganizowaliśmy w imieniu Oddziału Świętokrzyskiego PTTK wycieczkę na trasie pierwszej zbiorowej wycieczki zorganizowanej przez kielecki oddział PTK w 1908 roku. Poprowadził ją Kol. Tomasz Wągrowski - przewodnik świętokrzyski, znany krajoznawca, znakomity znawca historii regionu i PTTK. Wędrowaliśmy z Czerwonej Góry przez kamieniołom „Zygmuntówka”, górę Zelejową, Chęciny, Podzamcze Chęcińskie i z powrotem do Chęcin.Wspaniały sposób przekazu, znajomość tematu i swoboda z jaką prowadził wycieczkę  sprawiły, że wszyscy, nawet wytrawni przewodnicy podporządkowali się prowadzącemu z ochotą. W kamieniołomie „Zygmuntówka” zawiązaliśmy na jego prośbę mały chór, któremu na poczekaniu udało się odśpiewać całkiem przyzwoicie i bez akompaniamentu jedną piosenkę. Na Górze Zelejowej zatrzymaliśmy się na dłuższą chwilę przy tablicy poświęconej pamięci Mariusza Zaruskiego.

Ostatnim  z elementów wycieczki były odwiedziny w dawnej rezydencji starosty chęcińskiego Stanisława Branickiego -  pałacu w Podzamczu Chęcińskim. Tu dopadła nas burza, która straszyła od samego rana. Pomimo  deszczu podeszliśmy do siedemnastowiecznej bramy tryumfalnej wybudowanej dla króla Jana III Sobieskiego. Legenda głosi, że król wracając spod Wiednia przekroczył swój łuk tryumfalny w Podzamczu i przebywał nawet jakiś czas w mieście.

Końcowym akcentem Wycieczki Jubileuszowej było spotkanie przy ognisku pod zamkiem u pana Stanisława Piotrowskiego. Gospodarz ugościł gorącą grochówką, robioną według własnej receptury. Później długo śpiewaliśmy przy akompaniamencie gitary Bożeny Koneckiej. Piekliśmy kiełbaski. O godzinie 16 uroczyście wniesiony został tort przygotowany specjalnie na tę okazję przez cukiernię „Jaś” Grażyny i Maćka Toborowiczów. Zabawa trwała do wieczora pomimo gęsto padającego deszczu.